nummer van 25/01/2012 door

‘Dr. So and So’ van Alec Ounsworth

De geuzenkreet van de minder gelukkigen

Een indiecorifee, een carnavalskoning en een jazzzanger betreden de studio. Het lijkt het begin van een slechte mop, maar het gebeurde anderhalf jaar geleden echt. En ze herdefinieerden het begrip crossover. Alec Ounsworth greep een benefietalbum voor orkaan Katrina aan om zijn krachten te bundelen met Al “Carnival Time” Johnson en John Boutté (reeds bejubeld). Een enigszins aparte combinatie, waarvan men nog maar moest afwachten wat de afloop zou worden. Hoezo apart, vraag je? Foto’s zeggen meer dan woorden.

Da's toch geen combinatie?

Precies. Dat is geen combinatie. Maar het werkte. ‘Dr. So and So’ is een waar feest aan stijlen, al dan niet inherent aan de regio waar het opgenomen werd. Het nummer begint met een typisch zuidelijk Amerikaans zydeco-coupletje, maar nog voordat je het af kunt zetten wekt het refrein je interesse. “Hey ho doctor so and so, I got lost on the Lord’s highway” klinkt het op 0:33, een tekst die zonder verdere uitleg tot de verbeelding spreekt, maar tegelijkertijd toch nieuwsgierig maakt naar de precieze toedracht. Hoe ben je God’s weg dan kwijtgeraakt? Religieus of niet, hier moet een smeuïg verhaal achter zitten waar iedere luisteraar wel oren naar heeft.

Zoals het echte vaklui betaamt, voelden de drie wijze geestesvaderen van het lied dit al aan, en besluiten zij het refrein dan ook met het vragende “Tell me how you got lost” (0:48). Het is precies hier dat je begint te vermoeden dat er meer achter dit nummer zit dan gewoon wat gezellig zydeco- en cajungepingel. De vraag naar het ongetwijfeld mistroostige lot van de verteller klinkt empathisch en spiritueel op een manier die we eigenlijk alleen van de gospel kennen. We hebben inmiddels al drie genres toegedicht aan het nummer, dat amper een minuut onderweg is. Telt u mee? Blijf dan bij de les, want de linkerspeaker van je geluidsinstallatie heeft direct een fijne, overstuurde rock ‘n’ roll-solo voor je in petto. Op naar het tweede couplet, gezongen door Johnson.

No friend of mine has been giving me the time
I am sorry for all that I say
I drink some wine and I fall asleep at nine
And tomorrow is yesterday

Niet bepaald een ideale dagbesteding, die hier met spaarzame woorden wordt geïllustreerd. Maar wel eentje die veel mensen kennen:

En dat alles zonder vrienden. Geen pretje. Je zou er bijna Gods pad van verlaten. Getuige het feit dat op 1:18 het tweede refrein zich alweer aandient, is dat ook precies wat onze vrolijke carnavalsvriend is overkomen. Meer dokters So and So, meer highways. Dit keer wordt het refrein echter niet opnieuw afgesloten met de vraag die ons het hele nummer al bezig houdt; in plaats daarvan is het tijd voor de grootste verrassing van dit lied. Alec Ounsworth hervindt de microfoon en zet een heuse latin-brug in. Latin? Toch echt, op 1:33. Hup, even de heupjes los, niets is ons op dit feest te gek. Waar de zanger van Clap your hands say yeah zich aan het begin van dit lied nog wat bescheiden opstelde, mag hij hier naar hartelust uit de bocht vliegen. Heerlijk.

Wen echter niet te snel aan de beelden van bezwete dansers en venijnige mojito’s, want John Boutté komt deze trein weer op zijn rails zetten. “Tell me something I don’t know” schreeuwt hij op 2:03 en we zijn weer terug. Hoewel… Hoe jazzy de man doorgaans ook uit de hoek komt, het derde couplet dat hij met zijn burly stem kleur geeft doet eerder denken aan de ruige folkpunkers van de Dropkick Murphys dan aan de rest van zijn oeuvre. Het geeft het nummer net de welverdiende schop onder ’t achterste. Het feest is compleet; we zijn voldoende bekend geraakt met de coupletten en refreinen om nu volop mee te hossen met dit illustere trio. Of de weinig hoopvolle boodschap van ‘Dr. So and So’ nu wel of niet op je eigen leven van toepassing is, je kunt je maar met moeite bedwingen niet uit volle borst mee te zingen. “I got lost on the lord’s highway”, de geuzenkreet van de minder gelukkigen, in alle genres bezongen. En dat alles in drie minuten.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

-->