nummer van 27/12/2011 door

‘Enola Gay’ door The Treble Spankers

Surf op z’n Hollands

Surfmuziek, tot mijn vijftiende stond dat voor mij ongeveer gelijk aan de meerstemmige suikerpop van The Beach Boys. Een paar jaar later zou ik de genialiteit daar nog wel van gaan inzien, maar voor een puber die op dat moment voornamelijk death metal luisterde, natuurlijk nog niet eens het overwegen van het opzetten waard. Mijn beeld van surf kantelde echter 180 graden toen ik datzelfde jaar dé cultfilm van mijn generatie zag: Pulp Fiction. De openingsscène is ondertussen een van de meest bekende uit de filmgeschiedenis: Pumpkin en Honey Bunny die in een restaurant hun Bonny and Clyde-achtige leventje bediscussiëren en vervolgens diezelfde tent overvallen.

Pumpkin: “Everybody be cool, this is a robbery!”
Honey Bunny: “Any of you fucking pigs move and I’ll execute every motherfucking last one of you!”

Bam!

Dick Dale had zelf waarschijnlijk geen betere opmaat voor zijn ‘Misirlou’ kunnen bedenken, dat er na deze scène ongenadig hard inslaat. Klapperende oren, open mond, verdubbelde hartslag, ik wist de eerste keer niet wat ik hoorde. Die snelheid, dat geluid, die energie! Waarom had ik dit nog nooit gehoord? En aangezien ik zo’n twee jaar daarvoor zelf de gitaar had opgepakt, hoe ging ik dit ooit zelf kunnen spelen? Een paar weken hard oefenen op mijn goedkope Spaanse gitaartje zorgden uiteindelijk voor genoeg zelfvertrouwen om op mijn middelbare school bij mijn muziekleraar Benito Hulshof aan te kloppen en voor te stellen het nummer tijdens de muziekles te gaan spelen. Op een echte Fender Stratocaster en een heuse Fender versterker, met diezelfde bak aan reverb die Dick Dale had. Een bescheiden jongensdroom kwam uit.

Een paar weken later wenkte mijn muziekleraar me tijdens de les. Hij was ook wel gecharmeerd van die surf en had ondertussen een Nederlands bandje ontdekt dat die stijl speelde, maar dan wat muzikaler en avontuurlijker dan die oude Amerikaanse surfers. Ik had m’n twijfels toen ik hoorde dat er zelfs invloeden uit Duitse disco en Arabische muziek in zaten, maar die was ik direct alweer vergeten toen ik ‘Red Hot Navigator’ hoorde, het openingsnummer van Hasheeda (1995). Hoewel dat nummer zich nog aardig aan de conventionele surfregels houdt, gaat het daarna met ‘Jaa-Rabbi’ al snel de andere kant op. Het geluid is onbetwist surf, maar de muziek die wordt gespeeld is zoveel meer. De geest van Ennio Morricone waart rond evenals flarden flamenco. Hasheeda behoort sindsdien tot een van mijn favoriete Nederlandse platen ooit. De teleurstelling was dan ook enorm toen in 1998 bleek dat het nieuwe album Gri Gri niet uitgebracht zou worden. Leadgitarist Phantom Frank bleek zo’n last van RSI te hebben dat de band besloot uit elkaar te gaan en het nieuwe album te laten voor het was. Tot op de dag nog steeds een ondraaglijke gedachte dat die plaat zo goed als af is maar nooit in mijn kast zal komen te staan.

Goed coverbandje!

Behalve in het maken van eigen nummers was The Treble Spankers ook fenomenaal in het bewerken van andermans materiaal. Zo stonden op het debuutalbum Araban (1994) geniale versies van Kraftwerks ‘Das Model’, The Ventures’ Psychedelic Venture’ en ‘The Cruel Sea’ van The Dakotas. Een latere reissue bevatte ook nog eens een cover van ‘Go West’, eerder bekend geworden in uitvoeringen van The Village People en Pet Shop Boys. Op Hasheeda pakte de band ook uit met covers van bijvoorbeeld Gershon Kingsley’s ‘Popcorn’ en een schitterende versie van Shocking Blue’s ‘I’ll Follow The Sun’. Het nummer van vandaag is ook een cover, verschenen op de laatste single die de band uitbracht. Het origineel hieronder is van de Engelse synthpopgroep Orchestral Manoeuvres In The Dark. Ik vond het altijd onvoorstelbaar hoe de Spankers door kitscherige producties heen konden luisteren en in hun eigen versies direct de onderliggende prachtmelodieën blootlegden, ‘Enola Gay’ is daar zonder twijfel een van mijn favoriete voorbeelden van.

Orchestral Manoeuvres In The Dark – Enola Gay

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

-->