nummer van 19/12/2011 door

‘Kumasi Walk’ van Ikebe Shakedown

Jaar van de afrobeat

Ikebe Shakedown in Cali – "Kumasi Walk"

Trends in de muziek zijn best gek. Ze zijn er. Denk maar aan de soulrevival waar ik twee weken geleden over schreef of de Britpopsound die zo nu en dan weer in is. Trends worden vaak voorspeld door trendwatchers, al dan niet zelfbenoemde goeroes die verklaren wat in zal zijn. Ze doen hun zegje over wat komen gaat in de mode, huisinrichting, kapsels en weet ik veel wat nog allemaal. Muziek is -zover ik weet- niet onderhevig aan de alomvattende kennis en voorspellende gaven van muziekgoeroes. Natuurlijk kan je er blind op vertrouwen dat bepaalde albums goed zullen verkopen, maar weet jij al welk geluid de radiogolven in 2012 zal overheersen? Natuurlijk is het ook wel een subjectief en verscheiden gegeven. Er is niet één trend in dé muziek. Metalliefhebber Martijn of alt.countryliefhebber Gijs zullen ongetwijfeld een ander antwoord paraat hebben op de vraag wat de muzikale trend van 2011 was. Mijn antwoord? Afrobeat!

Het begon met…

Nee, ik ga niet de hele geschiedenis van afrobeat uit de doeken doen. Mogen jullie lekker zelf ontdekken door te beginnen bij Fela Kuti en Tony Allen. 2011 was voor mij het jaar van afrobeat en dat werd ingeluid op 7 januari, door een artikel op de site van 3voor12 over Jungle By Night. De jonge Amsterdamse band was een van de revelaties dit jaar, maar ook buiten de landsgrenzen kwamen fantastische afrobeatplaten uit zoals Journey Through Time van het Australische Shaolin Afronauts, Addis Abeba van het Zwitserse Imperial Tiger Orchestra en de nieuwe single van The Menahan Street Band uit New York. Bovendien brachten reissuelabels zoals Analog Africa, Soundway, Academy en Comb & Razor fantastische verzamelaars met oud materiaal uit. Al deze bands bestonden al voor 2011 en de labels brachten ook al eerder afrobeatklassiekers uit. Zelfs Fela Kuti haalde het Nederlandse nieuws toen de musical over het leven van de Nigeriaanse ster op de Nederlandse planken te zien was.[1] Waarom afrobeat dit jaar zo prominent aanwezig was? Geen idee, maar in ieder geval niet omdat het was voorspeld door een muziekorakel.

Politieke hooks

Ikebe Shakedown mag deze plaat eens promoten met een Europese tour. Alvast bedankt.

De jongens van Ikebe Shakedown, een afrobeatband uit Brooklyn die ook met een schitterende plaat kwam dit jaar, hebben er hun eigen idee over.[2] Afrobeat is volgens hen de ideale muziek om je ideologische instelling te tonen. Tja, als je bedenkt hoe uitgesproken politiek Fela Kuti was, dan valt daar wel iets voor te zeggen, maar de afrobeat die de (vaak) blanke middelklassejongens van Ikebe Shakedown en de andere eerder genoemde bands spelen is meestal instrumentaal. De politieke lading ontgaat mij dan. Ik kan me eerder vinden in de tweede reden voor de afrobeat boom die de heren geven. Afrobeat is ritmisch en melodisch gecompliceerd en zit vol vette hooks. Misschien ontbreekt het daar wel aan in popmuziek en vervult afrobeat een nood waarvan we niet wisten dat die er was, door terug te grijpen naar eerder succesvolle formules. Klinkt aannemelijk. Ik ben benieuwd welk onbekend gemis er volgend jaar opgevuld gaat worden. Hopelijk doen die bands het even goed als Ikebe Shakedown.

  1. [1]De musical is al sinds 2009 te zien op Broadway.
  2. [2]Bekijk het volledige interview hier.

Tags: , , , , , , , ,

-->