nummer van 07/11/2011 door

‘Down and out in New York City’ van James Brown

A-muziek voor een B-film

Black Caesar – Down and Out in New York City – James Brown

Dat scherpe roffeltje. Tweemaal. De bassist knalt er onmiddellijk in met een paar doffe aanslagen op zijn E-snaar. Ritme- en leadgitaar spelen latinachtige melodietjes. Een donkere stem zegt: “Hey man, like, you know…” En dan komt-ie! James Brown op z’n ruwst: “I was born in New York City on a Monday. It seems I was out shining shoes ‘bout two to noon.” Er zijn zat fantastische nummers van The Godfather of Soul, maar ‘Down and out’ is mijn absolute favoriet. Het is een wat a-typisch James Brownnummer. Lang niet zo rechttoe rechtaan funky als ‘Papa’s got a brand new bag’ en mijlenver verwijderd van de R&B-klassieker ‘I feel good’. Het is heel goed van een heel andere orde. Het tempo is lager, maar het is zo’n doorleefd liedje. Je voelt de tegenslag wanneer Brown “here’s a dime, boy. Give me a shine, boy” zingt. Daarna die schreeuw. Die gaat door merg en been. Daarom is hij dus de beste soul shouter ooit.

Soundtrack

‘Down and out’ is hard en eerlijk. De droge, kale sound van het nummer sluit perfect aan bij de kille tekst. Fantastische tekst trouwens! “When the cold wind comes, it lives at New York City. And the street’s no place to live but there you are. So you try hard or you die hard. No one really gives a good damn.” Zo American dream, een klap in je gezicht. Het is ook niet je alledaagse tekst van Mr. Dynamite. Dit komt omdat het nummer geschreven is voor de soundtrack van Black Caesar, een blaxploitationfilm uit 1973. De hoofdrol wordt gespeeld door Fred Williamson, die je misschien nog wel kent uit From dusk till dawn.

Black Caesar Trailer Blaxploitation

Idealisme

Inderdaad, The Hardest Working Man In Showbusiness heeft  de original score (speciaal voor een film gecomponeerde muziek) voor een (B-)film geschreven.[1] Noem eens popartiesten van de laatste tien à twintig jaar die dit ook hebben gedaan. Eddie Vedder, ja, maar dan? Misschien weten er een paar onder jullie dat Daft Punk (Tron) en Air (Virgin Suicides) er ook een op hun CV hebben staan. Kudos, zeker als je er nog meer weet. We kunnen gerust zeggen dat een score die door een grote naam geschreven is een zeldzaamheid is geworden. Te duur zeker? De rechten van wat toepasselijke nummers kopen is voordeliger. Het is ooit anders geweest. Vooral tijdens de hoogdagen van de blaxploitationfilm wordt elke (vaak matige) film voorzien van een (doorgaans) prima soundtrack. En nee, het zijn geen speciale componisten voor filmmuziek die hier voor zorgen, maar de grote zwarte artiesten. Kijk maar eens welke grote namen allemaal mee betrokken waren bij filmscores:

Smokey Robinson (Big time, 1977)
Herbie Hancock (o.a. Death Wish, 1974)
Quincy Jones (o.a. Comeback Charleston Blue, 1972)
Solomon Burke (Cool Breeze, 1972)
Billy Preston (Fastbreak, 1979)
Edwin Starr (Hell up in Harlem, 1973)
Kool & the gang (Hustle with every muscle, 1975)
Curtis Mayfield (o.a. Superfly, 1972)
Isaac Hayes (o.a. Shaft, 1970)
Aretha Franklin (Sparkle, 1976)
Barry White (Together brothers, 1974)
Marvin Gaye (Trouble man, 1972)
Bobby Womack (Across 110th street, 1972)

Je kunt je afvragen hoe ze het geflikt hebben, die filmmakers. Zulke grote artiesten kunnen strikken voor films met een al bij al beperkt budget. Alle bovenstaande films komen uit de jaren zeventig en alle artiesten waren toen al lang gevestigde namen. De idealist in mij hoopt dat ze het voor Het Grotere Goed deden. Zwart bewustzijn, black power, manifesteerde zich in die tijd meer dan ooit tevoren. Blaxploitationfilms -van Afro-Amerikanen, voor Afro-Amerikanen- zijn daar ook een gevolg van. Natuurlijk willen sterren als Brown, Hayes, Gaye en al die andere grote namen  daar aan meewerken. “Muziek schrijven voor een blaxploitationfilm? Beperkt budget? Maar natuurlijk is dat geen probleem. Alles voor De Zaak! Ik maak er iets goed van. Maak je geen zorgen.” Het moet zo wel gegaan zijn…

  1. [1]Voor twee films zelfs. Hij schreef ook de soundtrack voor Slaughter’s Big Rip-off

Tags: , , , , , , ,

-->