nummer van 25/10/2011 door

‘From above’ van Ben Folds & Nick Hornby

Happy ends, wat heb je d’r ook eigenlijk aan?

Ben Folds/Nick Hornby – From Above (Video)

Gijs kaartte het vorige week in zijn stuk over Boh Foi Toch al aan: muziek maken lijkt tegenwoordig vaker over geniale marketingstrategieën te gaan dan over goede muziek. Kun je jammer vinden, maar aangezien veel bandjes van tegenwoordig daar stukken slimmer in blijken te zijn dan de meeste platenmaatschappijen lijkt het er niet op dat er wat dat betreft nog een weg terug is. Toch blijf ik zelf nog even graag zo naïef om te denken dat de beste reclame voor een plaat vooral zijn wortels heeft in een creatief muzikaal idee. Prima dat je daarna voor elk van je followers op Twitter een verjaardagsliedje zingt of met je bakfiets op huiskamertour door het Friese achterland gaat, maar het idee achter die plaat moet me daarvoor al fascineren. Zoals bij Lonely avenue van Ben Folds en Nick Hornby.

Het onvermijdelijke project

De blik die Ben vier huwelijken kostte

De blik die Ben vier huwelijken kostte

Even een korte introductie van de beide hoofdrolspelers, voor zover dat nog nodig mocht zijn. Ben Folds maakte tussen 1993 en 2000 een drietal prachtplaten met zijn pianorockensemble Ben Folds Five [1] en vermaakt zich sindsdien prima in zijn eentje, al werd er eerder dit jaar wel een reünie aangekondigd. Nick Hornby ken je ongetwijfeld van (verfilmingen van) boeken als High fidelity en About a boy. Hoewel het tweetal elkaar pas een paar jaar geleden voor het eerst ontmoette, gaat de wederzijdse bewondering al flink wat jaren terug. Terwijl Ben Folds Five in 1995 door de UK toerde, las Folds het toen net verschenen High fidelity. En wie stond er tijdens een van die concerten in publiek? Precies, Nick Hornby.

Nadat Nick Hornby in zijn boek 31 Songs een essay wijdt aan het nummer ‘Smoke’ van Ben Folds Five, ontstaat er een internetvriendschap tussen de twee, waardoor een uiteindelijke samenwerking onvermijdelijk blijkt. Het idee is simpel: laten we allebei gewoon doen waar we goed in zijn en ons niet teveel met elkaars bijdrage bemoeien. De uitwerking van dit plan blijkt al even makkelijk te gaan. Hornby schrijft teksten en mailt die door naar Folds, die er muziek bij maakt. Het lijkt een helse opgave om met de teksten van een schrijver op zo’n niveau aan het werk te gaan, maar wie Ben Folds al eens live zag improviseren met Chatroulette weet dat de man met de kleinste gegevens nog steeds de meest geniale nummers uit zijn mouw weet te schudden. Laat staan als hij er even echt de tijd voor neemt.

Chatroulette Piano Ode to Merton.m4v

Cynische romantici

Wat aanvankelijk een hobbyproject voor tussendoor had moeten zijn, blijkt serieuzere vormen aan te nemen wanneer Folds voor sommige van de arrangementen met orkesten aan komt slepen. Het resulteert uiteindelijk in een volwaardig album, Lonely Avenue, dat eind september 2010 uitkomt. De short story structuur die Hornby hanteert voor de teksten op dit album worden door Folds vertaald naar liedjes die ieder weer op zichzelf staan, maar net als een boek vol korte verhalen door een samenhang in sfeer en thematiek prima als een samenhangend geheel te consumeren zijn. Tussen al die verhalen van Hornby is er echter een tekst waarin Folds juist duidelijke songkwaliteiten herkende: ‘From Above’.

Hoewel je op de rest van de plaat duidelijk hoort hoe Folds zijn muziek zorgvuldig om de teksten van Hornby heen componeert, is ‘From Above’ duidelijk een van de meest natuurlijke nummers. Opvallend up-tempo in vergelijking met de overige nummers en zonder al te veel gekke capriolen die elders op de plaat wel te horen zijn (zoals het hysterische ‘Saskia Hamilton’). Het thema is er dan ook een waar zowel Ben Folds als Nick Hornby beiden na verscheidene gestrande huwelijken ruime ervaring in hebben. Het even romantische als cynische idee dat we allemaal zielsverwanten hebben, maar dat we die meestal nooit tegenkomen.

And it’s not like they were ever actually unhappy
In the lives they lived
He married Martha, she married Tom
Just this vague notion that something was wrong
An ache, an absence, a phantom limb
An itch that could never be scratched

De twee hoofdpersonen uit ‘From Above’ blijven elkaar constant tegenkomen, zijn zich vaag bewust van de vonk die zijn best doet over te springen, maar gaan vervolgens weer hun eigen weg. De liefde van je leven steeds weer binnen handbereik, zonder het te beseffen. Zielig he? Als goedmakertje voor dit unhappy end dan nog maar even een gezellig filmpje over het tot standkomen van Lonely Avenue.

Ben Folds, Nick Hornby, & Pomplamoose VideoSong!!!!

  1. [1] Zorg in ieder geval dat Whatever and ever amen in je platenkast staat

Tags: , , , , ,

-->